5 tips voor het kiezen van een goede copywriter

Copywriters: Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen? Ge leest dat toch ook met de stem van Jambers in gedachten, hé? Heel goed, dat was de bedoeling. Ontdek hier wat copywriters zijn, wat ze nu juist doen en waarom je best (g)een onder de arm neemt.

Wat is een copywriter?

‘En Sveva … Wat doet ge nu precies?’ Dé meest gestelde vraag sinds ik in maart 2021 besloot om als freelance copywriter aan de slag te gaan. Volgens Wikipedia is een copywriter een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van reclameteksten en andere wervende teksten. Wel ja, dat is héél kort verwoord. Het belangrijkste verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter is dat deze laatste, ik dus, commerciële teksten schrijft die een lezer overtuigt en aanzet tot actie.

Wat doet een copywriter?

Zoals gezegd: commerciële teksten schrijven die overtuigen en aanzetten tot actie. Maar daar blijft het niet bij. Copywriters heb je in alle geuren, kleuren, soorten en maten. Er zijn er die gespecialiseerd zijn in korte tekst (short copy) zoals advertenties op Google of slogans voor een merk. Jep, zelfs het kort tekstje in een button op een website kan geschreven worden door een copywriter. En dan heb je de schrijvers die het liever wat langer en breder willen zoals websiteteksten, online artikels of blogposts (long copy).

Er zijn copywriters die verbonden zijn aan een communicatie- of marketingbedrijf en werken in loondienst. Dan zijn er die op zelfstandige basis werken en aangesloten zijn bij een agency. Tenslotte heb je ook nog ‘mijn soort’ die niet aangesloten zijn bij een bedrijf of agency, maar rechtstreeks in contact staan met de klant.

Daar krijg ik energie en goesting van! Het contact met de klant, meedenken in/aan hun bedrijf en helpen hun verhaal en boodschap de wereld in de sturen. Ik richt me bewust op solo-ondernemers werkzaam in de sociale, creatieve, lifestyle en gezondheidssector. Oké ja, kleine kmo’s mogen er ook nog bij. 😁

Wanneer schakel je een copywriter in?

Als klant heb je nog steeds de vrije keuze om te beslissen wat je wel of niet laat schrijven door een copywriter. Mij mag je bijvoorbeeld gerust inschakelen om één webpagina te schrijven, in plaats van meteen een hele website. Oké, ‘k weet het, niet elke copywriter staat enthousiast te springen voor korte opdrachten. Maar er zijn er die niet te stoppen zijn (zoals ik 😀).

Er zijn tal van redenen om een copywriter in te schakelen. Ik zet er enkele op een rij (enfin, kolom):

  • Te weinig tijd of goesting om te schrijven.
  • Angst om fouten te maken of over het hoofd te zien.
  • Een bloedhekel hebben aan schrijven.
  • Geen of niet genoeg inspiratie hebben.
  • Nood aan een creatieve insteek.
  • Jouw verhaal in woorden en tekst gieten.

Wil dit zeggen dat jij niets meer mag schrijven? Nee, hoor! Naast het schrijven an sich schakel je mij ook in:

  • voor het herschrijven of nalezen van teksten;
  • voor het mee opbouwen van jouw (merk)verhaal;
  • om samen te brainstormen over schrijfthema’s;
  • om jou te helpen je teksten naar een hoger niveau te tillen (zonder lumbago).

Wat zijn de voordelen van een copywriter?

Oké, een copywriter is een investering. Dat steek ik niet onder stoelen en banken. Om de beslissing voor jou wat te vergemakkelijken, soms ik even op wat je wint bij het inschakelen van een copywriter:

  • Tijdbesparend: meer tijd om te werken aan/in je bedrijf of meer vrije tijd (dat kiest ge zelf 😅).
  • Frisse kijk op je teksten.
  • Een 2de paar ogen om fouten op te speuren.
  • Meer energie en goesting om (eventueel) zelf in je pen te kruipen.

Hoe kies je een copywriter?

En liefst een goede copywriter, nietwaar? Dat dacht ik ook! Volgens mij is dat sterk afhankelijk van verschillende factoren: jouw wensen en verwachtingen, je budget, de sector waarin je tewerkgesteld bent … Naar mijn gevoel is niet elke copywriter geschikt voor elke opdracht of elk project.

Graag geef ik je volgende 5 tips mee om de keuze te vergemakkelijken:

  • Plan een call in om elkaar beter te leren kennen. Dit doe ik standaard. Ik weet graag met wie ik in zee ga. Jij leert mij en mijn werking kennen, ik krijg een duidelijk beeld van jouw opdracht of project.
  • Lees reviews, vraag naar eventuele referenties, raadpleeg de website en bekijk de posts op social media. Heb je toch een beetje een idee wie of wat we zijn.
  • Vuur al je vragen af! Zelfs die over het prijskaartje … Niet altijd makkelijk, maar wel belangrijk, toch? Wat lager in deze blogpost lees je meer over het prijskaartje.
  • Toets even af of de copywriter affiniteit heeft met jouw sector, dienst of product. Wil dit zeggen dat hij of zij er alles over moet weten? Nee, dat nu ook weer niet. Maar ik vind het wel belangrijk dat een sector, dienst, product of schrijfonderwerp mij triggert. Dat ik er mij in wil vastbijten en goesting heb om erin te vliegen.
  • Durf je buikgevoel te volgen. Voel je je er niet goed bij? Heb je het gevoel dat het niet klikt? Wees eerlijk tegenover jezelf en de copywriter, maar bedank hem of haar vriendelijk. Ik kies mijn klanten en projecten ook zorgvuldig uit of dat probeer ik toch. 😅
  • Alé toe! Omdat gij het zijt, krijgt ge er nog een 6de tip bovenop: vergelijk verschillende copywriters. Wacht eens even, Sveva … Spreekt gij nu tegen je eigen winkel (enfin, zaak)? Jep, dat doe ik ongegeneerd. Ik vind het echt belangrijk dat het 100% matcht tussen een klant en een copywriter. En je kan pas vergelijken wanneer je meerdere opties hebt.

Hoeveel kost een copywriter?

Dé vraag van 1 miljoen … antwoorden. Jammer genoeg is er geen vaste of gouden regel bij het bepalen van tarieven. Prijzen worden op verschillende manieren bepaald:

  • Per woord.
  • Per uur.
  • Per format of soort tekst (bv. per blogpost of webpagina).
  • Per dagdeel.
  • Aantal tekens.
  • Pakketprijzen (bv. 1 blogpost, 2 e-mails en 4 posts voor sociale media).

Zelf werk ik met een vast uurtarief en een offerte op maat. Momenteel werkt dit voor mij het beste. Ik luister naar jouw wensen rond de schrijfopdracht en bepaal op die manier de totale prijs (lees: het geschatte aantal werkuren). Dit gebeurt volledig vrijblijvend. De eindbeslissing ligt nog altijd bij jou. Slecht buikgevoel? Niet doen. Kriebels in de buik? Ga ervoor!

Meer informatie over mijn werkwijze en prijzen vind je hier:

Heb je nog vragen, nieuwsgierig naar wat ik voor jou beteken of zin in een virtuele kennismaking? Neem vrijblijvend contact met op.

🍪 Mijn website is verzot op cookies (net als ik). Deze cookies zorgen voor een optimale surfervaring. 🏄 Ook zin in cookies? 🍪  Recept... Ik bedoel, meer info vind je hier.