5 tips voor een goede website als kinderopvang

5 tips voor een goede website als kinderopvang – copywriter en communicatie sveva

In een vorige blogpost haalde ik 4 redenen aan waarom een website als kinderopvang of opvangorganisatie belangrijk is. Ook wanneer je met een wachtlijst zit. Deze lees je hier. Met deze blogpost deel ik 5 tips om je website een niveau hoger te tillen. Klaar?

5 praktische en toepasbare tips

Wat maakt een website een goede website voor je kinderopvang? Je hoeft als kinderopvang geen grote budgetten uit te geven voor een degelijke website. Ik geef je 5 praktische tips mee die je zelf makkelijk toepast.

TIP 1: Duidelijk en makkelijk te navigeren

Niets zo vervelend dan een website waar je je weg niet terugvindt, en uren zoekt naar de openingsuren of het telefoonnummer. Zorg dus voor een website die makkelijk te navigeren is, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Hoe doe je dit?

  • Maak gebruik van een duidelijk menu en voorzie eventueel een zoekfuntie.
  • Denk na over je webpagina’s: Welke pagina’s? Hoeveel pagina’s? Hoe heten de pagina’s?
    Mogelijke webpagina’s kunnen zijn: Home, diensten, contact, werking, over ons/wie zijn we …
  • Zorg dat belangrijke informatie, zoals contactgegevens en openingsuren, een prominente plaats krijgen. Dus niet ergens onderaan een pagina waar het amper opvalt tussen de hoeveelheid tekst.

Bezoekers willen zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag. Zorg er dus voor dat je teksten lees- en scanbaar geschreven zijn. Hoe je dit doet, vind je terug in deze blogpost.

Een handig CMS (= contentmanagementsysteem) om een website in te bouwen waarvoor niet veel technische voorkennis vereist is, is Winx of WordPress. 

TIP 2: Foto’s en video: een kijkje achter de schermen

Soms zegt een beeld of foto meer dan woorden. Een foto geeft de sfeer weer en een duidelijk beeld van hoe het eraan toegaat in je opvang. Best gebruik je geen stockfoto’s. Deze komen onpersoonlijk en koud over. Je hoeft geen professionele fotograaf in te huren, maar maak zelf foto’s met een degelijk fototoestel of smartphone.

Gebruik duidelijke foto’s die ook echt aanspreken: beelden van een activiteit, foto van je team in actie, sfeerbeeld van je opvangruimte waar ook echt gespeeld en geëxperimenteerd wordt … Dit zorgt voor authenticiteit en werkt uitnodigend.

Ga je graag nog een stapje verder? Maak korte videofilmpjes: geef een korte rondleiding doorheen je opvang, interview een kinderbegeleider, film een leuke activiteit … Zorg dat filmpjes niet te kort, maar zeker ook niet te lang zijn.

Opgelet: Houd altijd rekening met de GDPR en privacy! Dubbelcheck bij ouders en medewerkers of je de foto’s en video’s mag gebruiken voor je website.

TIP 3: Reviews

Extra vertrouwen opbouwen en creëren bij de ouders? Plaats reviews op je website. Liefst niet anoniem, want dat komt verdacht en onbetrouwbaar over (bv. Lies, mama van Lukas). Pols naar de beleving van de ouders: Waarom is een ouder tevreden over je opvang? Wat vinden ze positief? Waarin maak jij het verschil?
Vraag naar een review wanneer je enquêtes afneemt of hang een oproep op het mededelingenbord.

Trek je daarnaast ook graag opvangmedewerkers en kinderbegeleiders aan die passen bij jouw opvang? Plaats dan ook reviews van je collega’s en opvangmedewerkers: Waarom is het plezant om hier te werken? Waarin maakt jouw opvang het verschil? Wat vinden ze belangrijk tijdens het werken in team en met kinderen? Op die manier trek je de juiste, potentiële kandidaten aan en weten geïnteresseerden in welk team en opvang ze terechtkomen.

Extra tip: Vindt iemand het moeilijk om een review te verwoorden? Maak er een leuk en aantrekkelijk filmpje van. Plaats deze niet alleen op je website, maar deel ze ook op sociale media om toekomstige collega’s aan te trekken.

TIP 4: Nieuwtjes en updates

Een website is nooit af. Controleer regelmatig of de informatie die op je website staat nog steeds volledig en correct is. Een website waar de sluitingsdagen van 2019 nog op vermeld staan, komt niet professioneel over.

Gebruik je website ook om updates te verspreiden zodat ouders op de hoogte zijn van het reilen en zeilen binnen je opvang: geplande activiteiten, wijzigingen in openingsuren, sluitingsdagen …

Tenslotte kan je jouw website ook gebruiken voor het verspreiden van nieuwtjes. Plaats je nieuwsbrief op je website, voeg enkele foto’s toe van activiteiten op uitstappen, verwelkom een nieuwe collega of stagiaire …

TIP 5: Contacteren en aanmelden

Laatste tip: Zorg voor een aparte contactpagina. Het is belangrijk dat bezoekers snel je contactgegevens kunnen raadplegen. Telefoonnummer, openingsuren, e-mailadres, naam van de verantwoordelijke, adres … Voeg eventueel een contactformulier toe. Dat maakt de drempel nog lager om contact met je op te nemen.

De contactpagina kan je ook gebruiken als middel om opvang aan te vragen of zich aan te melden. Dit kan door een formulier toe te voegen die ouders online invullen en doorsturen. Zorg ervoor dat de nodige informatie rond de aanmelding ook op je website staat: Hoe werkt het aanmelden? Wanneer moet ik me aanmelden? Is er een kennismaking voorzien? Hoe lang moet ik wachten vooraleer mijn aanmelding behandeld is? …

Samengevat

  1. Zorg dat je website duidelijk en makkelijk te navigeren is.
  2. Voeg foto’s en/of video’s toe en geef bezoekers een kijk achter de schermen.
  3. Vermeld enkele reviews van ouders en kinderopvangmedewerkers.
  4. Deel nieuwtjes en updates over het reilen en zeilen binnen je kinderopvang.
  5. Zorg ervoor dat je contactgegevens snel te vinden zijn en voeg eventueel een aanmeldingsformulier toe.

En nu?

Rome is niet op één dag gebouwd, dus je website hoeft dat ook niet te zijn. Kies er de tip(s) uit die voor jou nu relevant zijn en ga stap voor stap te werk.

Met welke tip ga jij als eerste aan de slag? 💪

Via de kinderopvangsoftware van Koning Apestaart maak je aan de hand van templates en duidelijke stappenplannen een eigen website. Je personaliseert deze volledig naar je eigen huisstijl. Het beste van alles? De opmaakmogelijkheden en hosting zitten in de prijs inbegrepen, je betaalt dus niets extra voor een eigen website. Je vindt hier meer informatie

Nood aan extra hulp bij de opmaak van je webteksten?

Neem vrijblijvend contact met me op. ’t Is langs hier. ⤵️

Dit vind je misschien ook interessant