Copywriters: Wie? Wat? Waarom?

Copywriter Sveva schrijft blogpost over wat een copywriter is, doet en hoeveel het kost

‘En Sveva … Wat doet ge nu precies?’ Dé meest gestelde vraag sinds ik in maart 2021 besloot om als freelance copywriter aan de slag te gaan. En ik begrijp het. Want ik doe meer dan copywriting alleen. Ontdek in deze blogpost wat copywriters zijn, wat ze nu juist doen en waarom je best (g)een onder de arm neemt. Maar vooral waarin ik verschil van andere copywriters.

Wat is een copywriter?

Volgens Wikipedia is een copywriter een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van reclameteksten en andere wervende teksten. Wel ja, dat is héél kort verwoord. Het belangrijkste verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter is dat deze laatste commerciële teksten schrijft die een lezer overtuigt en aanzet tot actie, zoals kopen van een dienst of product.

Het werd al snel duidelijk dat mijn passie ligt bij schriftelijke communicatie in het algemeen. Niet alleen copywriting, maar ook als tekstschrijver en communicatie- en marketingmedewerker. Daarnaast mag je mij ook inzetten voor redactie, revisie en correctie van on- en offline teksten. Een manusje-van-alles dus. 😁

Wat doet een copywriter?

Zoals gezegd: commerciële teksten schrijven die overtuigen en aanzetten tot actie. Maar daar blijft het niet bij. Copywriters heb je in alle geuren, kleuren, soorten en maten.


Volgende factoren spelen mogelijks een rol:

  • Lengte van de tekst:
    Copywriters die fan zijn van korte tekst (short copy) zoals advertenties op Google of slogans voor een merk. Of zij die het liever wat langer en breder willen, zoals websiteteksten, artikels, e-books of blogposts (long copy).

  • Sector waar een copywriter voor schrijft:
    Er zijn er die zich specifiek richten op één of meerdere sector(en), zoals ICT, HR, voeding, reizen … Of die zich enkel richten op bedrijven (B2B). Zo richt ik me bewust op creatieve ondernemers in/en kinderopvangsector.

  • Het kanaal waar teksten voor geschreven worden:
    Online zoals websites, blogposts en Facebookadvertenties. Of offline zoals folders, flyers en artikels. Soms beide.

Er zijn copywriters die verbonden zijn aan een communicatie- en marketingbedrijf of een agency. Sommigen werken in loondienst, anderen op zelfstandige basis als freelancer.
Een ander groot verschil is het contact met de klant. Sta je in rechtstreeks contact met de klant of is er sprake van een tussenpersoon? Beide heeft z’n voor- en nadelen. Persoonlijk verkies ik rechtstreeks contact met de klant, daar krijg ik energie en goesting van. Meedenken en helpen hun verhaal en boodschap de wereld in de sturen.

Wanneer schakel je een copywriter in?

Als klant heb je nog steeds de vrije keuze om te beslissen wat je wel of niet laat schrijven door een copywriter. Enkel je website? Ook graag een folder? Liever een artikel? Of toch meer fan van een e-book?

Mogelijke redenen om een copywriter onder de arm te nemen:

  • Te weinig tijd of goesting om te schrijven.
  • Angst om fouten te maken of over het hoofd te zien.
  • Een bloedhekel hebben aan schrijven.
  • Geen of niet genoeg inspiratie hebben.
  • Nood hebben aan een creatieve insteek.
  • De juiste woorden niet vinden.

Wil dit zeggen dat jij niets meer mag schrijven? Nee, hoor! Naast het schrijven an sich schakel je mij ook in:

  • voor het nalezen, herschrijven of structureren van je teksten.
  • om je schriftelijke communicatie naar een hoger niveau te tillen.
  • als communicatie- of marketingmedewerker om je team en organisatie of opvang te ondersteunen.

Wat zijn de voordelen van een copywriter?

Oké, een copywriter in de arm nemen is een investering. Dat steek ik niet onder stoelen en banken. Om de beslissing voor jou wat te vergemakkelijken, soms ik even op wat je wint bij het inschakelen van een copywriter:

  • Meer tijd om te werken aan/in je organisatie of opvang. Of meer vrije tijd, dat kan ook. 😊
  • Frisse kijk op je teksten.
  • Meer nachtrust omdat er een 2de paar ogen aanwezig is om eventuele fouten op te speuren.
  • Meer energie en goesting om (eventueel) zelf in je pen te kruipen.
  • Schriftelijke communicatie afgestemd op je doelgroep en je eigen organisatie of opvang.
  • Een gerust hart omdat je teksten nagelezen en/of herschreven zijn.

Hoe kies je een copywriter?

En liefst een goede copywriter, nietwaar? Dat dacht ik ook! Volgens mij is dat sterk afhankelijk van verschillende factoren: jouw wensen en verwachtingen, je budget, de sector waarin je tewerkgesteld bent … Naar mijn gevoel is niet elke copywriter geschikt voor elke opdracht of elk project.

6 tips mee om de keuze te vergemakkelijken:

  1. Plan een call in om elkaar beter te leren kennen. Dit doe ik standaard. Ik weet graag met wie ik in zee ga. Jij leert mij en mijn werking kennen, ik krijg een duidelijk beeld van jouw vraag, verwachtingen en opvang of organisatie.

  2. Lees reviews, vraag naar eventuele referenties, raadpleeg de website en bekijk de posts op social media. Zo krijg je al een eerste beeld en indruk. Staat de schrijfstijl jou aan? Klinkt de manier van werken als muziek in je oren?

  3. Vuur al je vragen af! Zelfs die over het prijskaartje … Niet altijd makkelijk, maar wel belangrijk, toch? Wat lager in deze blogpost lees je meer over het prijskaartje.

  4. Toets even af of de copywriter affiniteit heeft met jouw sector, dienst of product. Wil dit zeggen dat hij of zij er alles over moet weten? Nee, dat nu ook weer niet. Maar ik vind het wel belangrijk dat een sector, dienst, product of onderwerp mij triggert. Dat ik er mij in wil vastbijten en goesting heb om erin te vliegen. Vandaar mijn keuze voor de kinderopvang. Na meer dan 10 jaar op de werk- en speelvloer te staan, spreek ik de taal en heb ik meer dan genoeg affiniteit.

  5. Durf je buikgevoel te volgen. Voel je je er niet goed bij? Heb je het gevoel dat het niet klikt? Wees eerlijk tegenover jezelf en de copywriter, maar bedank hen vriendelijk. Ik kies mijn klanten en projecten ook zorgvuldig uit.

  6. Vergelijk eventueel verschillende copywriters. Ik vind het echt belangrijk dat het 100% matcht tussen jou als klant en mij als copywriter. Tenslotte kan je pas vergelijken wanneer je meerdere opties hebt.

Hoeveel kost een copywriter?

Dé vraag van 1 miljoen… antwoorden. Jammer genoeg is er geen vaste of gouden regel bij het bepalen van tarieven. Prijzen worden op verschillende manieren bepaald:

  • per woord
  • per uur
  • per format of soort tekst (bv. per blogpost of webpagina)
  • per dagdeel
  • aantal tekens
  • pakketprijzen (bv. 1 blogpost, 2 e-mails en 4 posts voor sociale media)
  • op maat

Zelf werk ik met een offerte op maat. Momenteel werkt dit voor mij het beste. Ik luister naar jouw wensen rond de schrijfopdracht en bepaal op die manier de totale prijs. Een offerte aanvragen gebeurt volledig vrijblijvend. De eindbeslissing ligt nog altijd bij jou. Slecht buikgevoel? Niet doen. Kriebels in de buik? Ga ervoor!

Heb je nog vragen, nieuwsgierig naar wat ik voor jou beteken of zin in een virtuele kennismaking? Neem vrijblijvend contact met op.

Dit vind je misschien ook interessant