logo HSP Vlaanderen

Klantencase – Communicatie bij HSP Vlaanderen

Sinds maart 2021 ben ik als vrijwilliger aan de slag bij HSP Vlaanderen. Tijdens diezelfde periode stampte ik ook mijn eigen zaak uit de grond. Om mijn kennis uit te breiden en extra ervaring op te snuiven, meldde ik mij aan als vrijwilliger bij HSP Vlaanderen. Op die manier kan ik mezelf als copywriter en communicatiemedewerker in de bredere non-profitsector positioneren.

“Ik werk geregeld samen met Sveva die onze organisatie ondersteunt op vlak van social media, communicatie en copywriting. Sveva heeft een no-nonsense aanpak en weinig tijd nodig om de essentie van een vraag of opdracht te vatten. Ze werkt snel en to-the-point concrete voorstellen uit. Topwerk!“

Karin Nauwelaerts - Strategisch coördinator HSP Vlaanderen

Wie of wat is HSP Vlaanderen?

HSP Vlaanderen is de Vlaamse (echt waar) vereniging voor HoogSensitieve Personen. Zelf ontdekte ik begin 2021 dat ik hoogsensitief ben. Door hierover te lezen en informatie te vergaren, kwam ik bij deze vereniging terecht. Mensen bewustmaken van hoogsensiviteit. Dat is waar HSP Vlaanderen voor staat. Dit doen ze door te informeren, sensibiliseren en verbinden. Hun doel is om hoogsensitiviteit in te zetten als kracht én troef.

Communicatiemedewerker en copywriter Sveva leunt met laptop in de handen tegen een houten wand.

Takenpakket als communicatiemedewerker

Naast hoogsensitief persoon ben ik ook een HSS, een High Sensation Seeker. Of in ’t Vlaams een sensatie- of spanningszoeker. Dat maakt dat ik nood heb aan verandering en variatie en actief op zoek ga naar nieuwe ervaringen. Daarom ben ik binnen de vereniging vrijwilliger en communicatiemedewerker in 3 verschillende werkgroepen:

  • marketing & communicatie
  • redactie
  • sociale media

In elk van deze werkgroepen werk ik gemotiveerd en enthousiast samen met andere vrijwilligers onder leiding van de voorzitter, strategisch coördinator en managementassistent.

“Sveva weet van aanpakken. Zij ondersteunt onze werkgroep Marketing en Communicatie, de werkgroep Social Media en de redactie van ons magazine De Cocon. Ze is gevat in haar aanpak en teksten en doorspekt ze ook waar nodig met humor.”

Ilse Van den Daele – Voorzitter HSP Vlaanderen

Werkgroep marketing & communicatie

Deze werkgroep is een overkoepelende groep over de andere werkgroepen heen. Hierdoor heb ik altijd een totaalbeeld van wat er loopt en leeft in het communicatieve en marketingluik.

In deze werkgroep zet ik me onder andere in voor:

  • meehelpen opzetten van campagnes
  • mee nadenken over aanpak en strategie
  • opnemen van contact met mogelijke partners voor eventuele samenwerkingen
  • vertalen van de missie en visie in krachtlijnen
  • uitschrijven van videoscripts

“Sveva luistert goed naar wat je als klant wil en laat daar dan haar competenties en ervaring op los. Ze staat open om bij te sturen en weet mij altijd te overtuigen om haar advies te volgen.”

Karin Nauwelaerts - Strategisch coördinator HSP Vlaanderen

Werkgroep redactie De Cocon

HSP Vlaanderen brengt tweemaandelijks een (digitaal) magazine, De Cocon, uit voor de leden. Een magazine geschreven voor en door HSP’s boordevol informatieve artikels, getuigenissen, tips & tricks …

In deze werkgroep houd ik me vooral bezig met:

  • nalezen en redigeren van getuigenissen van externe schrijvers, rekening houdend met hun eigenheid en (schrijf)stijl
  • research voor artikels, interviews en andere input
  • schrijven van (informatieve) artikels en getuigenissen over verschillende thema’s: creativiteit, humor, stilte(plekken), natuur …
  • boeken lezen en boekrecensies schrijven

Werkgroep sociale media

Binnen deze werkgroep, met focus op Instagram en Facebook, was er vooral nood aan extra ondersteuning en input om de Instagrampagina meer leven in te blazen.

Mijn verantwoordelijkheden zijn onder andere:

  • het schrijven van copy voor visuals en captions
  • voorbereiden van posts en contentplanning
  • opvolgen van statistieken
  • opvolgen van berichten en reacties 
  • meehelpen bijsturen van aanpak en strategie
  • samen met Onbespreekbaar carousel post uitgewerkt voor Instagram

“Onlangs sprong zij ook op een contact met de Instagrammers van ‘Onbespreekbaar’ en maakte zij een samenwerking met hen op heel korte tijd concreet. En met resultaat: onlangs zagen we onze Instagramvolgers met 2000 (!) stijgen op 48 uur. Een doener en een topmadam! Dat hebben we nodig.”

Ilse – Voorzitter HSP Vlaanderen & Karin Nauwelaerts - Strategisch coördinator HSP Vlaanderen

Veranderingen en voordelen

Door mijn inzet en betrokkenheid is de vereniging op verschillende vlakken gegroeid:

  • Een stijging van +30% van het aantal volgers op Instagram
  • Meer bereik op Instagram en Facebook
  • Consistentie op Instagram
  • Input (artikels, getuigenissen …) voor hun magazine De Cocon
  • Meer websiteverkeer
  • Naamsbekendheid bij jonger publiek

Uiteraard doe ik dit niet alleen, maar met tal van andere vrijwilligers.

Het mooiste van alles? Dat ik dankzij de vereniging ook ben gegroeid als persoon, ondernemer en HSP.

Website voorbeeld HSP Vlaanderen

nieuwsgierig naar hoogsensiviteit en onze vereniging?

Dit vind je misschien ook interessant