Klantencase – Communicatie bij HSP Vlaanderen
Van maart 2021 tot en met december 2023 werkte ik als vrijwilliger bij HSP Vlaanderen. Tijdens diezelfde periode stampte ik ook mijn eigen zaak uit de grond. Om mijn kennis uit te breiden en extra ervaring op te snuiven, meldde ik mij aan als vrijwilliger bij HSP Vlaanderen. Op die manier kon ik mezelf als copywriter en communicatiemedewerker in de bredere non-profitsector positioneren.
“Ik werkte geregeld samen met Sveva die onze organisatie ondersteunde op vlak van social media, communicatie en copywriting. Sveva had een no-nonsense aanpak en weinig tijd nodig om de essentie van een vraag of opdracht te vatten. Ze werkte snel en to-the-point concrete voorstellen uit. Topwerk!“
Wie of wat is HSP Vlaanderen?
HSP Vlaanderen is de Vlaamse (echt waar) vereniging voor HoogSensitieve Personen. Zelf ontdekte ik begin 2021 dat ik hoogsensitief ben. Door hierover te lezen en informatie te vergaren, kwam ik bij deze vereniging terecht. Mensen bewustmaken van hoogsensiviteit. Dat is waar HSP Vlaanderen voor staat. Dit doen ze door te informeren, sensibiliseren en verbinden. Hun doel is om hoogsensitiviteit in te zetten als kracht én troef.
Takenpakket als communicatiemedewerker
Naast hoogsensitief persoon ben ik ook een HSS, een High Sensation Seeker. Of in ’t Vlaams een sensatie- of spanningszoeker. Dat maakt dat ik nood heb aan verandering en variatie en actief op zoek ga naar nieuwe ervaringen. Daarom ging ik binnen de vereniging als vrijwilliger en communicatiemedewerker aan de slag in 3 verschillende werkgroepen:
- marketing & communicatie
- redactie
- sociale media
In elk van deze werkgroepen werkte ik gemotiveerd en enthousiast samen met andere vrijwilligers onder leiding van de voorzitter, strategisch coördinator en managementassistent.
“Sveva wist van aanpakken. Zij ondersteunde onze werkgroep Marketing en Communicatie, de werkgroep Social Media en de redactie van ons magazine De Cocon. Ze was gevat in haar aanpak en teksten en doorspekte ze ook waar nodig met humor.”
Werkgroep marketing & communicatie
Deze werkgroep was een overkoepelende groep over de andere werkgroepen heen. Hierdoor had ik altijd een totaalbeeld van wat er leefde in het communicatieve en marketingluik.
In deze werkgroep zette ik me onder andere in voor:
- meehelpen opzetten van campagnes
- mee nadenken over aanpak en strategie
- opnemen van contact met mogelijke partners voor eventuele samenwerkingen
- vertalen van de missie en visie in krachtlijnen
- uitschrijven van videoscripts
- …
“Sveva luisterde goed naar wat je als klant wil en laat daar dan haar competenties en ervaring op los. Ze stond open om bij te sturen en wist mij altijd te overtuigen om haar advies te volgen.”
Werkgroep redactie De Cocon
HSP Vlaanderen brengt tweemaandelijks een (digitaal) magazine, De Cocon, uit voor de leden. Een magazine geschreven voor en door HSP’s boordevol informatieve artikels, getuigenissen, tips & tricks …
In deze werkgroep hield ik me vooral bezig met:
- nalezen en redigeren van getuigenissen van externe schrijvers, rekening houdend met hun eigenheid en (schrijf)stijl
- research voor artikels, interviews en andere input
- schrijven van (informatieve) artikels en getuigenissen over verschillende thema’s: creativiteit, humor, stilte(plekken), natuur …
- boeken lezen en boekrecensies schrijven
- …
Werkgroep sociale media
Binnen deze werkgroep, met focus op Instagram en Facebook, was er vooral nood aan extra ondersteuning en input om de Instagrampagina meer leven in te blazen.
Mijn verantwoordelijkheden waren onder andere:
- het schrijven van copy voor visuals en captions
- voorbereiden van posts en contentplanning
- opvolgen van statistieken
- opvolgen van berichten en reacties
- meehelpen bijsturen van aanpak en strategie
- samen met Onbespreekbaar carousel post uitgewerkt voor Instagram
- …
“Onlangs sprong zij ook op een contact met de Instagrammers van ‘Onbespreekbaar’ en maakte zij een samenwerking met hen op heel korte tijd concreet. En met resultaat: we zagen ons volgersaantal op Instagram met 2000 (!) volgers stijgen op 48 uur. Een doener en een topmadam! Dat hadden we nodig.”
Veranderingen en voordelen
Door mijn inzet en betrokkenheid groeide de vereniging op verschillende vlakken:
- Een stijging van +30% van het aantal volgers op Instagram
- Meer bereik op Instagram en Facebook
- Consistentie op Instagram
- Input (artikels, getuigenissen …) voor hun magazine De Cocon
- Meer websiteverkeer
- Naamsbekendheid bij jonger publiek
- …
Uiteraard deed ik dit niet alleen, maar met tal van andere vrijwilligers.
Het mooiste van alles? Dat ik dankzij de vereniging ook ben gegroeid als persoon, ondernemer en HSP.
nieuwsgierig naar hoogsensiviteit en onze vereniging?
Dit vind je misschien ook interessant
Communicatie en marketing rond kinderopvang voor Koning Apestaart
Ontdek de voordelen en veranderingen van communicatie en marketing op maat door Sveva. Maak kennis met mijn werk bij kinderopvangsoftware Koning Apestaart.