4 redenen waarom je een website nodig hebt als kinderopvang

Copywriter en communicatiemedewerker Sveva schrijft op de laptop een website voor kinderopvang.

Wachtlijsten, tekort aan personeel, tekort aan opvangplaatsen … Waarom zouden we als kinderopvanglocatie of kinderopvangorganisatie nog investeren in een website? In deze blogpost geef ik je 4 redenen, goede redenen weliswaar, om toch de stap te zetten naar een website of om je bestaande website van onder het stof te halen. 

4 redenen om te investeren in een website

Door het tekort aan opvangmedewerkers en -plaatsen, denken we misschien iets te snel dat een website niet nodig is. We hoeven geen nieuwe klanten of ouders aan te trekken door wachtlijsten. Toch is het in onze huidige, moderne maatschappij essentieel om een website te hebben, ook in de kinderopvang.

1. Online te vinden op ’t internet

Zeg nu zelf: hoe vaak zoek je extra informatie op over een bedrijf of organisatie? Wie zijn ze? Wat zijn de openingsuren? Wat is er te doen of wat bieden ze aan? Je mag er dus vanuit gaan dat deze antwoorden ook gezocht worden door ouders en toekomstige collega’s binnen de kinderopvangsector.

In een wereld waar mensen hun zoektocht naar informatie starten op internet, is het een must om online aanwezig te zijn. Hoe? Door het hebben van een website. Liefst eentje die relevant en recent is en niet al 5 jaar in de onderste schuif van de Google-kast vertoeft. 

2. Informeren en inspireren

Het doel van je website als kinderopvang is vooral informeren en inspireren. Zowel naar ouders als naar (toekomstige) opvangmedewerkers en collega’s.

Informeren over:

  • praktische zaken zoals locatie, contactgegevens, openingsuren, huishoudelijk reglement …
  • je opvang zelf: grootte, aantal opvangruimtes, aantal leefgroepen, aantal opvangmedewerkers …
  • je werking: hoe ziet het dagverloop eruit? welke activiteiten organiseer je?
  • je missie en visie: waarin verschil je met andere kinderopvanglocaties en -organisaties? welke waarden streef je na? 

Inspireren door:

  • het plaatsen van foto’s en video’s
  • het delen van nieuwtjes
  • het publiceren van blogposts

3. Communiceren

Je website is voor geïnteresseerden een toegankelijke en laagdrempelige manier om contact op te nemen met jou en je opvang. Vermeld dus zeker je contactgegevens op een aparte contactpagina

Zet je website ook in als communicatiemiddel met je ouders. Zo kan je blogposts, nieuwtjes of nieuwsbrieven plaatsen om ouders te informeren en inspireren.
Bijvoorbeeld: leuke activiteiten die ouders thuis kunnen organiseren, hoe verloopt een dag in je opvang, nieuwe kinderbegeleider gestart …

Tip: De menu van de week of maand kan ook op je website een plaats krijgen.

4. Bouwen aan vertrouwen

Je website helpt je het vertrouwen op te bouwen met (toekomstige) ouders en die op zoek zijn naar opvang. Maar ook naar toekomstige opvangmedewerkers, waarom zouden zij in jouw opvang aan de slag moeten gaan? Overtuig hen zodat ze gemotiveerd en met plezier bij jou aan de slag gaan. Zorg er daarom voor dat je website professioneel en aantrekkelijk is. En dat de informatie op je website duidelijk en relevant is.

Stimuleer en activeer ouders om je website te bezoeken voor bv. foto’s te bekijken, de menu te raadplegen, sluitingsdagen te checken … Hoe motiveer je hen? Dit kan mondeling tijdens een breng- of afhaalmoment, hang een mededeling op het mededelingenbord of geef een leuk briefje mee.

Tip: Plaats een QR-code van je website op het briefje of mededelingenbord. Dat maakt het nog makkelijker om je website te bezoeken.

Een QR-code aanmaken doe je als volgt:

  • Surf naar je website.
  • Klik rechts naast de adresbalk op het icoontje van delen.
  • Selecteer QR-code maken.
Screenshot QR-code maken: Hoe maak je een QR-code aan voor je website als kinderopvang? Ontdek het in deze blogpost.

Conclusie: Wat hebben we geleerd vandaag?

Je kan er nog moeilijk van tussenuit, een website is ook als kinderopvanglocatie of -organisatie een must. Waarom?

Een website:

  • biedt (toekomstige) ouders, opvangmedewerkers en geïnteresseerde bezoekers toegang tot de informatie.
  • vergroot en versterkt het vertrouwen en je professionaliteit.
  • is een manier om te communiceren, inspireren en verbinden.

Houd mijn website en vooral blgpagina in het oog, want binnenkort deel ik 5 tips om je website naar een hoger niveau te tillen. 🦾

 

Nood aan extra hulp bij de opmaak van je webteksten?

Neem via onderstaande knop vrijblijvend contact met me op en ik help je met plezier verder.

Dit vind je misschien ook interessant